Bæredygtig energiløsning med solceller, batteri og elbiloplader
På Sydmors blev Q-tility kontaktet. Kunden havde et ønske om at kunne lade sin elbil hjemmefra og være på forkant mod mulige strømafbrydelser. Samtidig ønskede kunden at blive mere energiuafhængig og heraf spare på elregningen. Kunden var frustreret over de svingende og ofte stigende elpriser. Det gjorde, at hun tog kontakt til os.
I opstarten af forløbet blev kundens behov og ønsker drøftet og analyseret gennem dialog. Vi fandt frem til ovenstående ønsker og behov. Ud fra analysen vurderede vi, at 6,6 kW solceller monteret på taget, 6 kW SigenStor inverter kombineret med et 8 kW batteri, en Gateway HomeMax og en Sigen EV AC Charger ville være det bedste valg ud fra kundens behov og ønsker.
Forløbet hos kunden endte med en slutpris på XX. Det tog en dag at installere energiløsningen hos kunden.
Teknisk indsigt: Den komplette Sigen-løsning fra tag til stikkontakt
Kunden fik tilsendt et link, så vi kunne undersøge og analysere elforbruget. Hertil skulle kunden tage billeder af huskonstruktionen og taget. Vi vurderede, hvor installationerne skulle monteres. Herefter gik tømreren og elektrikeren i gang.
Kunden fik monteret solceller på sit tag, da Sigen’s produkter maksimerer potentialet i solenergi. Med Sigen’s system får du muligheden for at oplagre så meget solenergi. Det kan dække op til 80% af dit strømforbrug. Man kan kun dække op til ca. 20%, hvis man ikke har batterier tilknyttet sine solceller.
I en SigenStor er der batterier og invertere. Inverteren er “hjernen”, som bestemmer hvor meget strøm kunden kan trække ud på en gang. I dette eksempel fik kunden en 6 kW inverter. Det er kombineret med et 8 kW batteri, som sikrer en optimal udnyttelse af solenergien.
SigenStor er også særlig smart, da man kan bruge og planlægge den lagrede energi i de dyre timer af døgnet. Det gør, at man aflaster det almindelige elnet og sparer penge på elregningen. Det var også et af kundens ønsker.
Kunden på Sydmors ønskede også at være på forkant med mulige strømafbrydelser. Derfor fik hun installeret en Sigen Gateway HomeMax. Med denne nødstrømsløsning kan kunden holde strømmen kørende, selv når elnettet går ned. Gateway’en registrerer automatisk strømafbrydelser og skifter problemfrit til nødstrøm. Kundens nødvendige enheder kan derfor fortsætte uden afbrydelse.
Afslutningsvist fik kunden installeret en Sigen EV AC Charger. Det gør det muligt at oplade kundens elbil direkte med solenergi. Kundens daglige kørsel bliver derfor mere økonomisk og miljøvenlig. Opladeren udnytter den overskydende solenergi fra kundens soloplagring til at oplade bilen. Kunden sparer dermed penge og, som en sideeffekt, reducerer sit CO₂-aftryk.
Med Sigen’s produkter kan kunden også anvende deres mySigen app. Ved hjælp af kunstig intelligens optimerer systemets effektivitet. Appen analyserer vejrprognoser, elpriser og meget mere.
Denne løsning er et moderne eksempel på, hvordan teknologi og bæredygtighed går hånd i hånd. På den måde skaber det energieffektive og pålidelige systemer til fremtidens boliger.
Kontakt os endelig for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.